Vem är i så fall hans ”Äldre broder i New York”?
Ur det hästlika huvudets panna skjuter ett spiralformat horn. Han är
alltså det symbolladdade kristna fabeldjuret Enhörningen. Vad betyder
allt detta för oss och var finns han. Hans destination framgår
kanske inte helt klart av ”Karta över en annan plats”, men
vi kan förstå att någonstans finns ett spår för
oss att följa.
En berättelse tycks finnas mellan bilderna. Den tränger sig inte
på, men finns där som en undertext för den som vill lyssna.
Annika Ekdahl tycks vara tryggt förankrad både i den krävande
tekniken och i de vävda bildernas fabulerande och rika tradition, både
den som går långt tillbaka i tiden och den som föddes ur
60-talets frihet.Ett lustfyllt berättande har i henne mött en besatt
bildmakare, vars händer i månader plockat fram dessa historier,
tråd för tråd, färgnyans för färgnyans.
En människa
berättar om Människan och vi får lyssna. Det är kärnan
i allt det vi kallar Konst.
Vad mera kan vi begära?
Torgny Åström
© Annika Ekdahl/BUS 2004
Det andra temat utgår nog från en mansgestalt,”Första
prinsen”, som sedan i bild efter bild görs allt mera värdig.
Han kommer kanske till världen i triptyken ”Födelsedagen/Bebådelsen”,
där den övre bildens änglavinge ger oss en antydan om födelses
stora under.
Detaljer ur det centrala i bilderna har omformats och lekts samman till en
omslutande dans eller ram. Gobelängerna är bilder som med sitt myller
av möjligheter påminner om konsthistoriens vävda tapeter från
slott och herresäten. Samtidigt hör de hemma i vår egen tids
fragmentariska bildvärld. Länge, länge kan man bli stående
där och ”läsa” och fröjdas.